April 6, 2006

Mrs. Sharon Noonan Kramer
2031 Arborwood Place
Escondido, California 92029
760-822-8026
Snk1955@aol.com

American College of Occupational and Environmental Medicine
25 Northwest Point Blvd.

Suite 700

Elk Grove Village, Illinois, 60007-1030

Mr. Barry Eisenberg, MA_Executive Director
Ms. Marianne Dreger, Communications Director
Board of Directors,
Cheryl S. Barbanel, MD, MBA, MPH, FACOEM
Tee L. Guidotti, MD, MPH, FACOEM
Robert K. McLellan, MD, MPH, FACOEM
Kathryn L. Mueller, MD, MPH, FACOEM
Timothy J. Key, MD, MPH, FACOEM
A. Nelson Avery, MD, FACOEM
Julia U. Halberg, MD, MPH, MS, FACOEM
Natalie P. Hartenbaum, MD, MPH, FACOEM
Mark J. Upfal, MD, MPH, FACOEM
T. Warner Hudson III, MD, FACOEM
Robert R. Orford, MD, MS, MPH, FACOEM
Mark A. Roberts, MD, PHD, FACOEM
Gregg M. Stave, MD, JD, MPH, FACOEM
Thomas B. Faulkner, MD, MHA, FACOEM
Pamela A. Hymel, MD, MPH, FACOEM
Stephen F. Wintermeyer, MD, MPH, FACOEM
Mary Yarbrough, MD, MPH, FACOEM

Dear Mr. Eisenberg, Ms. Dreger and Members of the ACOEM Board,

I am requesting permission for an associate and me to come speak before your Board
Members at the upcoming May 6" Board Meeting in Southern California. The subject
we would like to discuss is the ACOEM’s retraction as a Position Statement
representative of 7000 physicians, the Adverse Human Health Effects Associated with
Molds in the Indoor Environment, Accepted October 27, 2002.



The document has been improperly used to stifle medical understanding and as a legal
weapon against the ill, who find themselves caught in the web of the “Toxic Mold Issue”.
The paper is not based on legitimate scientific evidence. Nor are its findings significant
and conclusive enough to be provided the elevated stature of a Position Statement of an
influential medical association.

As an example, the ACOEM Mold Statement is frequently cited in litigation as an
authoritative reference indicating serious human illness from mold and mycotoxin
exposure within an indoor environment is not plausible. Yet, not a single one of the 83
references listed for this document come to this conclusion.

The amount of devastation and misery caused to thousands of innocent families by this
improperly written, improperly peer reviewed and improperly Board endorsed paper is
immeasurable. I am attaching a document, via email to Mr. Eisenberg and Ms. Dreger
that is indicative of much research by numerous individuals, physicians and researchers
regarding the ACOEM Position Statement. I am certain Mr. Eisenberg and Ms. Dreger
have the capability to forward this letter and the attached emails to the Members of the
Board.

The attached document is entitled “ACOEM Exposed - A Case Study in Sham Peer
Review and Conflicts of Interest in Modern Medicine” aka — “The Rats That are Saving
the Insurance Industry Billions”. I extend my apologies for the severity of the very
pointed and direct document. But the damage done to thousands by the ACOEM’s
reckless endorsement of this paper has also been very severe and direct. We have no
interest in looking at the past. We have much interest at looking at the future. This
document needs to be retracted as a Position Statement of the ACOEM for the betterment
of the citizens of the US.

I may be reached at the above referenced contact information. We look forward to
presenting information to the Board Members in the hopes that we may all work together
to assure people, who have been made ill from mold/mycotoxin exposure, are able to

obtain proper medical treatment.

Sincerely,

Mrs. Sharon Noonan Kramer
Attachment via email:

ACOEM Exposed, Parts 3 thru 9
Conflict of Interest Statement



Subj:
Date:
From:
To:
CC:

Page 1 of 3

RE: Request to Present before the Board of the ACOEM, May 6th Email 1 of 2
4/11/2006 10:52:19 AM Pacific Standard Time

beisenberg@acoem.org

SNK1955@aol.com

mdreger@ACOEM.org, barbanel@bu.edu, eohtlg@gwumc.edu, jborak@jborak.com

Dear Ms. Kramer,

We have received all of your materials. As | relayed to you over the phone, | regret that the agenda for our May
meeting (which is less than a full day) has been set for some time and that we cannot accommodate your

request.

Best regards,

Barry S. Eisenberg
ACOEM Executive Director

From: SNK1955@aol.com [mailto:SNK1955@aol.com]

Sent: Thursday, April 06, 2006 10:19 AM

To: Barry Eisenberg

Cc: Marianne Dreger

Subject: Request to Present before the Board of the ACOEM, May 6th Email 1 of 2

Dear Mr. Eisenberg and Ms. Dreger,

Attached is a letter and noted references regarding the ACOEM Mold Statement. | am requesting
permission to come and speak before your Board.

| believe the attachments may be too large to send in a single email. | will email the remainder in a
second email. Please let me know the Board Members' response to this request as soon as possible so
we may get our presenting material in concise order.

Sincerely,
Sharon Noonan Kramer

| will also cut and paste the letter here:
April 6, 2006

Mrs. Sharon Noonan Kramer
2031 Arborwood Place
Escondido, California 92029
760-822-8026
Snk1955@aol.com

American College of Occupational and Environmental Medicine
25 Northwest Point Blvd.
Suite 700

Monday, April 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 2 of 3

Elk Grove Village, Illinois, 60007-1030

Mr. Barry Eisenberg, MA_Executive Director
Ms. Marianne Dreger, Communications Director
Board of Directors,
Cheryl S. Barbanel, MD, MBA, MPH, FACOEM
Tee L. Guidotti, MD, MPH, FACOEM
Robert K. McLellan, MD, MPH, FACOEM
Kathryn L. Mueller, MD, MPH, FACOEM
Timothy J. Key, MD, MPH, FACOEM
A. Nelson Avery, MD, FACOEM
Julia U. Halberg, MD, MPH, MS, FACOEM
Natalie P. Hartenbaum, MD, MPH, FACOEM
Mark J. Upfal, MD, MPH, FACOEM
T. Warner Hudson III, MD, FACOEM
Robert R. Orford, MD, MS, MPH, FACOEM
Mark A. Roberts, MD, PHD, FACOEM
Gregg M. Stave, MD, JD, MPH, FACOEM
Thomas B. Faulkner, MD, MHA, FACOEM
Pamela A. Hymel, MD, MPH, FACOEM
Stephen F. Wintermeyer, MD, MPH, FACOEM
Mary Yarbrough, MD, MPH, FACOEM

Dear Mr. Eisenberg, Ms. Dreger and Members of the ACOEM Board,

I am requesting permission for an associate and me to come speak before your Board
Members at the upcoming May 6" Board Meeting in Southern California. The subject we
would like to discuss is the ACOEM’s retraction as a Position Statement representative of
7000 physicians, the Adverse Human Health Effects Associated with Molds in the Indoor

Environment, Accepted October 27, 2002.

The document has been improperly used to stifle medical understanding and as a legal
weapon against the ill, who find themselves caught in the web of the “Toxic Mold Issue”. The
paper is not based on legitimate scientific evidence. Nor are its findings significant and
conclusive enough to be provided the elevated stature of a Position Statement of an influential
medical association.

As an example, the ACOEM Mold Statement is frequently cited in litigation as an
authoritative reference indicating serious human illness from mold and mycotoxin exposure
within an indoor environment is not plausible. Yet, not a single one of the 83 references listed
for this document come to this conclusion.

The amount of devastation and misery caused to thousands of innocent families by this
improperly written, improperly peer reviewed and improperly Board endorsed paper is
immeasurable. I am attaching a document, via email to Mr. Eisenberg and Ms. Dreger that is
indicative of much research by numerous individuals, physicians and researchers regarding the
ACOEM Position Statement. I am certain Mr. Eisenberg and Ms. Dreger have the capability to
forward this letter and the attached emails to the Members of the Board.

Monday, April 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 3 of 3

The attached document is entitled “ACOEM Exposed - A Case Study in Sham Peer Review
and Conflicts of Interest in Modern Medicine” aka — “The Rats That are Saving the Insurance
Industry Billions”. I extend my apologies for the severity of the very pointed and direct
document. But the damage done to thousands by the ACOEM’s reckless endorsement of this
paper has also been very severe and direct. We have no interest in looking at the past. We
have much interest at looking at the future. This document needs to be retracted as a Position
Statement of the ACOEM for the betterment of the citizens of the US.

I may be reached at the above referenced contact information. We look forward to
presenting information to the Board Members in the hopes that we may all work together to
assure people, who have been made ill from mold/mycotoxin exposure, are able to obtain
proper medical treatment.

Sincerely,

Mrs. Sharon Noonan Kramer
Attachment via email;

ACOEM Exposed, Parts 3 thru 9
Conflict of Interest Statement

Monday, April 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 1 of 1

Subj: Re: Request to Present before the Board of the ACOEM, May 6th Email 1 of 2

Date: 4/11/2006 11:26:11 AM Pacific Standard Time

From: SNK 1955

To: beisenberg@acoem.org

CC: mdreger@ACOEM.org, barbanel@bu.edu, eohtlg@gwumc.edu, jborak@jborak.com, AESPIELS,
richard@langermanlaw.com, KahnLawOffice, gkvpc@earthlink.net, hmm@lIlrolaw.com,
scottw@smartlegaladvice.com, jmiller@millerlawinc.com, Coopit2me@cs.com,
witzer@witzerlaw.com

Dear Mr. Eisenberg,

Thank you for your prompt reply. | am disappointed in your answer. | believe | could make "my case" for the
necessity of an expediant retraction of your mold position statement in less than 15 minutes time.

With the understanding of this short time period required, | am asking again. May | come present before your
Board of Directors? Have you forwarded to the board members my request and accompanying documents? If
so, | am surprised at your reply. | would be inclined to believe the members of the Board of Directors of the

American College of Occupational and Environmental Medicine would understand how many lives continue to
be damaged while this inaccurate position statement is allowed to stand by your nationally influential medical

association.
Will you please reconsider your response?
Sincerely,

Mrs. Sharon Noonan Kramer

Saturday, April 22, 2006 America Online: SNK 1955



Subj:
Date:
From:
To:
CC:

Page 1 of 1

RE: Request to Present before the Board of the ACOEM, May 6th Email 1 of 2
4/17/2006 12:20:11 PM Pacific Standard Time

beisenberg@acoem.org

SNK1955@aol.com

mdreger@ACOEM.org, barbanel@bu.edu

Per my previous note, we are not able to comply with your request at this upcoming meeting. | have forwarded
all of the materials you’ve provided to the committee that will be reviewing the statement in question, as part of
our regular review process.

From: SNK1955@aol.com [mailto:SNK1955@aol.com]

Sent: Tuesday, April 11, 2006 1:26 PM

To: Barry Eisenberg

Cc: Marianne Dreger; barbanel@bu.edu; eohtlg@gwumc.edu; jborak@jborak.com;
AESPIELS@aol.com; richard@langermanlaw.com; KahnLawOffice@aol.com; gkvpc@earthlink.net;
hmm@Irolaw.com; scottw@smartlegaladvice.com; jmiller@millerlawinc.com; Coopit2me@cs.com;
witzer@witzerlaw.com

Subject: Re: Request to Present before the Board of the ACOEM, May 6th Email 1 of 2

Dear Mr. Eisenberg,

Thank you for your prompt reply. | am disappointed in your answer. | believe | could make "my
case" for the necessity of an expediant retraction of your mold position statement in less than 15
minutes time.

With the understanding of this short time period required, | am asking again. May | come present
before your Board of Directors? Have you forwarded to the board members my request and
accompanying documents? If so, | am surprised at your reply. | would be inclined to believe the
members of the Board of Directors of the American College of Occupational and Environmental

Medicine would understand how many lives continue to be damaged while this inaccurate position
statement is allowed to stand by your nationally influential medical association.

Will you please reconsider your response?
Sincerely,

Mrs. Sharon Noonan Kramer

Saturday, April 22, 2006 America Online: SNK 1955



Page 1 of 1

Subj: Re: Request to Present before the Board of the ACOEM, May 6th Email 1 of 2
Date: 4/17/2006 4:23:55 PM Pacific Standard Time

From: SNK 1955

To: beisenberg@acoem.org

CC: mdreger@ACOEM.org, barbanel@bu.edu

In a message dated 4/17/2006 12:20:11 PM Pacific Standard Time, beisenberg@acoem.org writes:

Per my previous note, we are not able to comply with your request at this upcoming meeting. | have
forwarded all of the materials you've provided to the committee that will be reviewing the statement in
question, as part of our regular review process.

Thank you for your reply, Mr. Eisenberg. Did you also share the information with the board members to whom
| had addressed the email letter with all the attachments? Are you aware how many people are currently
having their workers' comp claims and other insurance claims denied while that document is allowed to stand
as a position of the ACOEM? Would you be interested to know? Does the ACOEM board realize the
devastation that this document, which is not based on science, is causing to the lives of many?

Sharon Kramer

Saturday, April 22, 2006 America Online: SNK 1955



Page 1 of 7

Subj: WSJ on the NEJM

Date: 5/15/2006 12:10:20 P.M. Pacific Standard Time
From: SNK 1955

To: beisenberg@acoem.org

CC: jporak@jborak.com

Dear Mr. Eisenberg,

| wanted you to see how medical associations negatively impact people's health and physicians' treatment
protocol when misinformation is promoted.

Did you know that the folly that one can determine absence of human ilinesses from mycotoxin exposure -
simply from some math applied to a rodent study - was found to be inadmissable "science" in the courts about
two weeks ago?

This is the study that got thrown out as junk science through a Kelly Frye hearing:

Robbins CA, Swenson LJ, Hardin BD. Risk from inhaled mycotoxins
in indoor office and residential environments. Int J Toxicol 2004;23:
3-10.

It is the same premise used by the same ACOEM Mold Statement/Veritox Inc, authors that is the cornerstone
finding of the ACOEM Mold Statement. It is not based on a sound scientific premise.

So now, your mold statement's 83 reference do not conclude human iliness is not plausible. And even the one
rat study this whole charade is based upon has thrown out as junk science.

When are you going to get rid of that position statement? It is still to this day being used as weapon against the
ill. Everyday that atrocity is knowingly allowed to stand as a position of your esteemed association, is another
day that innocent people are being hurt.

When is that committee that you gave my doc to going to look at this? C'mon! This is wrong and it is hurting
people.

Thanks,
Sharon Kramer

Bitter Pill
How the New England Journal
Missed Warning Signs on Vioxx

Medical Weekly Waited Years
To Report Flaws in Article
That Praised Pain Drug

Merck Seen as 'Punching Bag'

By DAVID ARMSTRONG
May 15, 2006; Page A1

BOSTON -- In August 2001, a Seattle pharmacist called a radio show on which Jeffrey
Drazen, the top editor of the New England Journal of Medicine, was appearing. On the air,
the pharmacist, Jennifer Hrachovec, begged Dr. Drazen to update an article in the journal
that touted the benefits of the painkiller Vioxx while playing down its heart risks.

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 2 of 7

Dr. Hrachovec had been reviewing data on a Food and Drug Administration Web site
indicating that patients in a Vioxx clinical trial had suffered more heart attacks than the
journal article about the trial reported. "It bothers me there is more data from the trial than
has ever been published and the New England Journal still hasn't published an editorial or
any kind of update," she said. "My concern is that doctors are still using this and exposing
their patients to higher risks of heart problems and they just don't even know that that's the
case."

ON RECORD

Pharmacist Jennifer Hrachovec
challenged Jeffrey Drazen, editor
of the New England Journal of
Medicine, about the Vigor study
in a call to a Seattle radio show
Aug. 14, 2001. Below, excerpts.

Hrachovec: "With this study in
particular, it bothers me that
there is more data from the trial
than has ever been published
and the New England Journal
still hasn't published an editorial
or any kind of update to let
readers and clinicians using this
drug and giving it to patients who
they think will benefit from a
better side-effect profile. My
concern is that doctors are still
using this and exposing their
patients to higher risks of heart
problems and they just don't
even know that that's the case."

Drazen: "... We can't be in the
business of policing every bit of
data that we put out. We think
that that's the role of people who
know the field. And when they
think that the field has advanced
to the point where something
which was true at the time it
came out may no longer be true
... having brought that evidence
to our attention in the form of a
manuscript or a letter, we can
judge whether there's enough
new information and put it out if
we believe that the re-analysis is
correct."

* % %

Dr. Drazen was dismissive. "We can't be in the
business of policing every bit of data we put out," he
told Dr. Hrachovec.

Three years later, Merck & Co. pulled Vioxx from the
market, citing higher risk of heart attacks and strokes in
some patients. An estimated 20 million Americans took
Vioxx, and more than 11,500 lawsuits have been filed
against Merck alleging death and other damage from
the drug.

While Merck has taken the brunt of criticism in the
affair, the New England Journal's role in the Vioxx
debacle has received little attention. The journal is the
most-cited medical publication in the world, and its
November 2000 article on Vioxx was a major marketing
tool for Merck.

Last December, the journal repudiated the Vioxx article
in an "expression of concern," but only after the drug
had been recalled and more than five years after the
article appeared. Had the journal acted before the
recall, its authoritative voice almost certainly would
have damped the Vioxx boom.

Dr. Hrachovec's radio-show call was one of several
early warnings about the article's flaws including its
failure to mention the extra heart attacks. She and a
colleague also submitted a letter to the New England
Journal, which was rejected for publication. The Journal
of the American Medical Association reported on
Vioxx's cardiac risk in an August 2001 article. In April
2002 the FDA added a caution on Vioxx's label that
warned of cardiovascular risks.

Internal emails show the New England Journal's
expression of concern was timed to divert attention
from a deposition in which Executive Editor Gregory
Curfman made potentially damaging admissions about
the journal's handling of the Vioxx study. In the
deposition, part of the Vioxx litigation, Dr. Curfman

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 3 of 7

acknowledged that lax editing might have helped the

Listen to the full exchange on authors make misleading claims in the article. He said

the Web site of KUOW, Puget

: : the journal sold more than 900,000 reprints of the
Public R :
?I—?rl;r::iovl:ai'lg ca?ldtl)oegins at about article, bringing in at least $697,000 in revenue. Merck
minute 44:30.) says it bought most of the reprints.

Stanford University medical professor Gurkirpal Singh,
a rheumatologist who was among the first researchers to raise questions about Vioxx's
cardiac risks, says the affair shows that journals need to be more vigilant about problems in
what they publish. While praising the New England Journal for eventually taking action, he
says "They absolutely should have corrected in 2001." Had it acted earlier, he says, sales of
Vioxx "would have been killed."

Dr. Drazen, the editor, says in an interview that the authors of the article,
who included Merck employees and consultants, are the ones at fault.
"This was an episode where it was clear people had taken data and not
reported it fully," he says in an interview. He adds: "l have now learned

i we need to be much more careful."

The questions about the New England Journal come as the flaws of
leading medical journals are receiving greater attention. Many articles
lend an academic imprimatur to messages hatched by drug companies
- as part of publicity campaigns. Sometimes they fail to disclose authors'
iiz¢ - financial ties to companies or the involvement of company-hired
£ REEET 0 ghostwriters.

Jeff Drazen
Started in 1812, the New England Journal has 200,000 subscribers and is considered must
reading for doctors who want to stay current. Its selectivity and editing practices are feared
and respected. The weekly rejected 93% of the 3,586 manuscripts it received last year.
Accepted papers typically undergo months of editing, including "peer review" by a secret
panel of experts and scrutiny by staff editors, many of whom are doctors.

The journal won't disclose its revenue, but its owner, the nonprofit Massachusetts Medical
Society, listed $88 million in total publishing revenue for the year ending May 31, 2005.

In May 2000, a team including Merck employees submitted to the journal an article about
Vioxx, a painkiller approved the previous year by the FDA. The article presented the results
of a human trial called Vigor that showed Vioxx posed a lower risk of stomach ulcers and
bleeding than naproxen, one of a class of older pain relievers long associated with such
complications.

The article said 0.4% of the Vioxx patients had suffered heart attacks, compared to 0.1% for
the naproxen group. It offered several reasons why that wasn't as worrisome as it seemed,
including a theory that the difference stemmed from naproxen's supposed protective effect
on the heart. The New England Journal published the article on Nov. 23, 2000, and the
occasion was celebrated by Merck in a press release.

Merck submitted data from the Vigor study to the FDA because it wanted to add the
favorable information about stomach side effects to Vioxx's label. But the data it gave to the

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 4 of 7

agency, posted on the FDA's Web site in February 2001, did not square with the data in the
New England Journal article. Merck said Vioxx takers had 20 heart attacks, which translated
into 0.5% of the total, not 0.4% as the article said. The higher figure undermined an assertion
in the article that only those who were already at high risk of a heart attack showed an
increased risk after taking Vioxx. That's because the extra heart attacks were all in the low-
risk group.

The FDA Web site said Merck submitted the revised heart-attack data in
October 2000, before the publication of the article. Dr. Curfman, the
journal's executive editor and a cardiologist, acknowledges that he

i reviewed the FDA Web site posting around September 2001. The journal
says the editors believed the FDA had posted late data from the trial that
had not been analyzed in time to be included in the article's manuscript.

In June 2001, Dr. Hrachovec in Seattle and a doctor reviewing the drug
for a Seattle health insurer wrote to the New England Journal, noting the
FDA posting. They warned the journal that the Vioxx results it printed
were incomplete and made the drug appear safer than it was. The journal

5 At refused to publish the letter, saying space was limited. It acknowledges

Gregory Curfman ¢ during this period it never asked Merck, the FDA or the article's
authors about the discrepancy, believing that it was the responsibility of the authors to report
new data.

Merck says the extra heart attacks, three in total, happened after a predetermined cutoff date
for recording events in the trial. Merck says the article was properly done and doesn't require
a correction. That puts the company at odds both with critics of the New England Journal
and the journal's editors, who now are calling for a correction while defending their failure to
ask for one earlier.

Dr. Drazen says journal editors are "just the middleman in picking what goes out there" and

"when there are problems the onus lies with" authors to sound the alert. "If you ask me, it is

none of our concern about whether [Vioxx] is a cardiovascular risk in the patients that are on
trial," he says. The concern was making sure what was published was correct, he says, and
"people could have set the record straight."

Early Criticism

Besides the article's possible understating of the heart-attack numbers, its theory that
naproxen had a protective effect on the heart also came in for early criticism. "This
hypothesis is not supported by any prospective placebo-controlled trials with naproxen," an
FDA official wrote in a memo also published on the agency's Web site in February 2001. In
September of that year, the FDA sent a public warning letter to Merck, criticizing the drug
maker for promoting the naproxen idea without explaining the lack of evidence for it.

Curt Furberg, a Wake Forest University public health professor, says the New England
Journal should have challenged the authors on the naproxen theory during the article's
editing. "Here we have an editorial board attacking the company when they conducted an
inferior review of the article," says Dr. Furberg, who is also an adviser to the FDA on drug
safety. "The sad thing is patients have suffered as a result."

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 5 of 7

In September 2004, Merck withdrew Vioxx, citing the results of a new study that showed the
drug raised the risk of heart attack and stroke for those using it at least 18 months.

Both sides in federal litigation over Vioxx conducted a deposition in November 2005 of Dr.
Curfman, the executive editor. Plaintiffs hoped to bolster their allegation that Merck's
marketing of Vioxx was deceptive.

Although the New England Journal wasn't on trial for anything, the deposition produced a
number of damaging admissions by Dr. Curfman. He acknowledged that neither the peer
reviewers nor journal editors challenged the authors' heart-attack theory about naproxen as it
was presented in the article. "Yeah, we signed off on this," he said, according to a transcript
of his testimony. "And | have many times had second thoughts about having done that."

Dr. Curfman also disclosed that the journal sold 929,400 reprints of the article -- more than
one for every doctor in the country. Merck says it bought most of them. The reprints brought
in between $697,000 and $836,000, using per-copy price estimates provided by the journal.
If the New England Journal had questioned the article's findings earlier, the impact of the
reprints likely would have been blunted because any corrections or official statements on a
study must be included with the reprint. Merck says that after February 2001 it included a
letter with the reprints telling doctors about the additional information submitted to the FDA.

FURTHER READING The journal'g gditors grew _alarmed about th'e. potentigl

. ) for bad publicity over the videotaped deposition, fearing
Read the "Expression of it could be leaked or played in a federal courtroom
Concern” published by the New | session on Dec. 8, according to internal emails and an
England Journal of Medicine interview with Drs. Curfman and Drazen. After five
Dec. 29, 2005, about the Vigor years of silence on the article, the editors started racing
trial. to prepare an "expression of concern" about it.

The New England Journal says there was a good reason for the sudden decision to rebuke
the article's authors. It says Dr. Curfman was surprised to discover from a July 5, 2000,
memo he was shown during the deposition that two of the authors who worked for Merck
knew of the extra three Vioxx heart attacks well in advance of the November article.

However, that shouldn't have been news to Dr. Curfman since he says he read the FDA
documents in 2001 showing Merck submitted information about the three events to the FDA
more than a month before the article's publication.

Dr. Curfman says there was nothing in the FDA data to indicate the authors knew of the
additional heart attacks. Also, he says, "The data were in the hands of a regulatory agency
and we felt it was now up to them to take appropriate action."

Dr. Drazen also received a clear description of the timing in a July 2005 email from Eric
Topol, then a Cleveland Clinic cardiologist, who had criticized Merck and Vioxx. Dr. Topol,
who had been contacted by a National Public Radio reporter asking about the November
2000 New England Journal article, told Dr. Drazen that the article's authors "clearly had
ample time to correct the data when one compares the FDA Submission dates and the
galley proofs (as relayed to me by Greg Curfman)."

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 6 of 7

On the night of Dec. 7, Edward W. Campion, a senior New England Journal editor, sent a
note to his staff explaining why the statement had to be released the next day. The
explanation didn't involve any late-breaking information obtained by Dr. Curfman. "The
reason is that tomorrow's testimony in the Vioxx trial may involve part of a deposition that
Greg gave," Dr. Campion wrote. "It will be essential to notify press" about the statement "and

make it prominent" on the journal's Web site, he added.

A public-relations specialist who has advised the journal since 2002 predicted the rebuke
would divert attention to Merck and induce the media to ignore the New England Journal of

Medicine's own role in aiding Vioxx sales.

"l believe that given what a public punching bag Merck has
become, there is more than enough information and more
than enough context in the statement to drive the media
away from NEJM and toward the authors, Merck and
plaintiff attorneys," wrote Edward Cafasso, a Boston-based
public relations consultant, in a late-night email to journal
staffers hours before the expression was released. Mr.
Cafasso later added, "In my view, this disclosure may very
well be seen as the final straw for Merck on the Vioxx
matter."

Mr. Cafasso's prediction initially proved correct. The Texas
court ended up delaying the release of Dr. Curfman's
deposition, and the expression of concern released Dec. 8
received wide media attention.

A Dec. 12 list of talking points circulated among journal
editors advised them to deny that the journal's statement
was connected to the federal trial. If asked about the

On Trial

The New England Journal of Medicine
and Vioxx

m May 1999: Vioo approved for sale.

B November 2000: Joumnal publishes
article saying Vimo causes fewer
stomach problems than older drug, calls
heart risk “not significant” for most
patients,

B February 2001: Food and Drug
Administration Web site cites Vioo heart
attacks not mentioned in the article.

o June 2001: Journal rejects letter
detailing missing Vioo heart data.
u September 2004: Viowx taken off market.

® December 2005: Joumal issues
“expression of concern,” says it was
misled by authors of article.

release date, editors were advised to say, "We made this information public as soon as we
could, without regard to the trial." It isn't clear who wrote the memo.

The editors now concede the timing was connected to the planned release of Dr. Curfman's
deposition at the trial. "We wanted a coherent statement to go out before that," says Dr.
Curfman. However, they maintain that the statement was motivated by Dr. Curfman's
discovery of new information about the Merck authors' advance knowledge of the three heart

attacks.

'We Were Hoodwinked'

Dr. Drazen says one discovery he made after the journal's statement was published shows
how the authors deceived the journal. He found that the Vigor study of Vioxx continued to
tally stomach-related events for several weeks after it stopped tallying heart-related events.
"We were hoodwinked," he says. Merck says these cutoff dates were determined ahead of
time and weren't designed to reduce the number of heart events included in the totals.

Perhaps the most sensational allegation in the journal's expression of concern was that the
authors of the November 2000 article deleted heart-related safety data from a draft just two

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 7 of 7

days before submitting it to the journal for publication. The journal said it was able to detect
this by examining a computer disk submitted with the manuscript.

The statement was ambiguous about what data the authors deleted, hinting that serious
scientific misconduct was involved. "Taken together, these inaccuracies and deletions call
into question the integrity of the data," the editors wrote.

In reality, the last-minute changes to the manuscript were less significant. One of the
"deleted" items was a blank table that never had any data in it in article manuscripts. Also
deleted was the number of heart attacks suffered by Vioxx users in the trial -- 17. However,
in place of the number the authors inserted the percentage of patients who suffered heart
attacks. Using that percentage (0.4%) and the total number of Vioxx users given in the article
(4,047), any reader could roughly calculate the heart-attack number.

Dr. Curfman says it would have been easier on readers to give the exact number and admits
"both the authors and the editors slipped up" in not including it.

Many news organizations, including The Wall Street Journal, misunderstood the ambiguous
language and incorrectly reported that the deleted data were the extra three heart attacks --
which, if true, would have reflected badly on Merck. The New England Journal says it didn't
attempt to have these mistakes corrected. Dr. Curfman says the language about the
deletions is "very precise and it is correct.”

The day after the expression of concern, Mr. Cafasso emailed colleagues: "The story is
playing out exceptionally well."

Write to David Armstrong at david.armstrong@wsj.com

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



Page 1 of 1

Subj: Kelly Ruling, Sacramento Re: Veritox & ACOEM Mold Statement Authors.
Date: 6/15/2006 1:26:39 P.M. Pacific Standard Time

From: SNK 1955

To: beisenberg@acoem.org

Dear Mr. Eisenberg,

As promised, here is the information regarding a very significant court ruling in California. As forewarned, it is
a very blunt and direct document. It includes writings from Harris Martin Publishing and Center for Science in
the Public Interest.

The core document that | have voiced concern about regarding the harm it (and your ACOEM Mold
Statement) has done to the lives of many, has now been found by the courts to be not of sound scientific
principle to deduce existence or absence of human iliness.

If you could retract the ACOEM Mold Position Statement as soon as possible, it would be greatly
appreciated. The sooner that erroneous paper goes, the more lives that will not be damaged by the indication
that the physicians of ACOEM support this position paper. The sooner physicians will be able to become better
educated to the matter.

If you would like to view the judge's actual trial proceedings or the deposition of the defense experts, please
let me know. | have many of the documents from this case....and many others.

Sincerely,
Sharon Kramer
760-822-8206

Thursday, August 17, 2006 America Online: SNK 1955



June 15, 2006

Please forward the following information to all interested parties. le. Physicians, Researchers,
Attorneys, Mold Victims, Health Advocates, Building Stakeholders and Regulatory Bodies.

Are you aware of the Kelly Order, April 14, 2006, Sacramento, CA? It is an issue changing
significant finding that will remove ‘road blocks’ and allow the medical understanding of mold
induced illnesses to more easily go forward.

The Kelly Ruling is a huge blow to those who are most concerned about perpetuating the
litigation defense myth of serious mold illnesses do not occur from exposure within an indoor
environment. The Ruling discredits the entire foundation of All the medical associations,
government documents, etc, that iliness from inhaling mycotoxins indoors is "not plausible,
improbable and junk science". One could say those, who are more concerned of financial liability
than they are of the lives and safety of others, just got a “dose” of their own medicine at a “level of
which we see effects”.

The significance of this Kelly Ruling as it pertains to mold litigation is:

The defense argument of "not plausible, improbable and junk science” has now been
determined by the courts to be "not plausible, improbable and junk science".

Case # 02AS04291, James Harold and D. Lee Harold, Plaintiffs vs. California Casualty Insurance
Company and Westmont Construction, Inc., Defendants

Honorable Michael P. Kenny, Judge of the Superior Court of California, County of Sacramento

The Plaintiffs were represented by Peter Alfert, Attorney at Law; Michael J. Cochrane, Attorney at
Law, and Karen Kahn, Attorney at Law.

The Defendant, California Casualty Insurance Company, was represented by Stephen M. Hayes,
Attorney at Law, and Robert S. McLay, Attorney at Law.

The Defendant, Westmont Construction Company, was represented by Ronald E. Enabnit,
Attorney at Law.

Jury award to plaintiffs: $2.3 Million.

Subject paper deemed not acceptable by Kelly Ruling in the case, April 14, 2006

Title: Risk from inhaled mycotoxins in indoor office and residential environments. Int J
Toxicol 2004; 23: 3-10.
Robbins CA, Swenson LJ, Hardin BD (Principals of litigation defense support corp.
Veritox, Inc and formerly named GlobalTox, Inc.)

Slang: Veritox, 2004

The above is the review piece that was found not to be based upon sound science and therefore
not to be presented in the court before a jury. The judge found it to be a "huge leap", for PhD's to
take rodent studies, apply a little math and then write a review that all human illness is not
plausible from mycotoxin inhalation within an indoor environment. Dr. Robbins of Veritox,

Inc., could not cite anyone else's research or review paper that made the same conclusion.

The reason for this is because there are not any.



Mold Columns
Harris Martin Publishing
May 25, 2006

....Defendants called Andrew Saxon, M.D., of UCLA Medical School; and Coreen A. Robbins,
MHS, Ph.D., CIH of Veritox in Redmond, Wash.

Robbins countered plaintiffs” experts’ opinions on mold hazards and the remediation procedures
and opined that the couple could have moved back into the house after Westmont's repair work
was completed.

Judge Kenney held a Kelly-Frye hearing before trial and limited Robbins’s testimony by
precluding any reference to animal studies of mold hazards.

Reviewing Robbins’ deposition testimony, Judge Kenney concluded that the basis for her
testimony on mycotoxins and human exposure was a literature review, which he found
insufficient.

'Also, when | reviewed the DHS report from April of 2005, DHS, Department of Health Services
was talking about the fact that they were unable to establish personal exposure levels at this point
in time based on a lack of sufficient information, and yet Dr. Robbins is asking to take an even
greater step and go beyond establishing, for example, a personal exposure level and jump to
modeling, which is far more tenuous and far more unreliable even in establishing something that
is as hard as a personal exposure level. So those are the difficulties I'm having with Dr. Robbins’
testimony,' Judge Kenney said.

The judge said that he is familiar with the use of animal studies and derivative models for humans
and that such models are commonly accepted in the scientific community, but he said he is not
sure such models for mycotoxin exposure would pass a Kelly-Frye test for admissibility.

'My fundamental problem is in looking at it from a Kelly Frye standpoint | just didn’t see kind of
acceptance in the scientific community with regard to what she had done that would allow it to be
sort of presented as such,' Judge Kenney said.

'Modeling has severe limitations, and one of the difficulties | was having here was this reliance
upon animal studies to jump to a modeling conclusion generally with — again, I’'m speaking from
my own experience because there is nothing here in this transcript — generally one will use the
data that one can receive either from animal exposure studies or other information to then input in
a model to make a determination with some degree of reliability,’ the judge continued. 'Here I'm
not hearing any of those things. I'm hearing essentially this jump from a literature review to a
postulated model to a no harm result"

To understand why this is such a boon to move the medical science forward and why it is such a
significant ruling - that dispels the myth of serious mold induced illnesses are not occurring, one
has to go back to the year 2000:

2000

Title: Health effects of mycotoxins in indoor air: a critical review. Appl Occup Environ
Hyg.2000;15:773-84.
Robbins CA, Swenson, L.J., Nealley, M.L., Kelman, B.J. and Gots, R.E.

Slang: Veritox, 2000




Robbins, Swenson and Kelman - Principals in defense litigation support corp, Veritox.
Nealley and Gots -Defense experts with International Center for Toxicology and Medicine.

Veritox 2000 is based on the same premise as the Veritox 2004 cited above. Rodents, authors
added math, human illness not plausible.

2002
The American College of Occupational and Environmental Medicine (ACOEM) Mold Statement
Title: Adverse Human Health Effects Associated with Molds in the Indoor Environment
October 27, 2002
Kelman BJ (Veritox), Hardin BD (Veritox), Saxon AJ.(University of California - UC)
Edited & published in the Journal of ACOEM, the JOEM 2003

Slang: ACOEM MS, 2002

"Levels of exposure in the indoor environment, dose-response data in
animals, and dose-rate considerations suggest that delivery by the
inhalation route of a toxic dose of mycotoxins in the indoor environment is
highly unlikely at best, even for the hypothetically most vulnerable
subpopulations.”

Sole reference for the above statement:

Veritox, 2000. Reference 63

NONE of the other 83 references cited for this ‘state of the art review piece’ support the above
conclusion.

ACOEM MS, 2002 was presented as a position statement purportedly representative of 7000
physicians’ understanding of mold/mold toxin induced illness. ACOEM is made up primarily of
physicians who evaluate injured workers on behalf of insurers and employers.

2003
US Chamber of Commerce/Center for Legal Policy -Manhattan Institute Mold Statement
“Center for Legal Policy is a leading voice for reform of America’s civil justice system.” according
to their website.
Title: A Scientific View of the Health Effects of Mold
Bryan Hardin, PhD (Veritox), Andrew Saxon MD (UC), Correen Robbins, PhD, CIH
(Veritox) and Bruce J. Kelman, Ph.D., DABT (Veritox)

Slang: USCC MS, 2003

“Thus the notion that ‘toxic mold’ is an insidious secret killer’ as so many
media reports and trial lawyers would claim is ‘Junk Science’ unsupported
by actual scientific study.”

Sole references for the above statement:
Veritox, 2000 and ACOEM MS 2002

The USCC MS 2003 has been reported by the Veritox authors to be a "lay translation" of the
ACOEM Mold Statement. They were ‘commissioned’ by the political think-tank, the Manhattan
Institute to write this lay translation. The authors received $40,000 for interpreting the national
protocol writing, medical association’s (ACOEM) understanding to mean that all mold iliness is
based upon ‘Junk Science”. It was then shared with stakeholder industries (real estate, building,
mortgage and insurance) in a fanfare presentation in Washington, DC, July 17, 2003.



2003
National Association of Realtors (NAR)
Title: Moldy Claims: The Junk Science of Toxic Mold
Kelman BJ.(Veritox) Hardin BD.(Veritox) Saxon AJ.(UC)

Slang: NAR 2003
“Thus the notion that ‘toxic mold’ is an insidious secret ‘killer as so many
media reports and trial lawyers would claim is ‘Junk Science’ unsupported

by actual scientific study.”

Sole references for the above statement:
Veritox, 2000, ACOEM MS 2002 and USCC MS 2003.

2004

Title: Risk from inhaled mycotoxins in indoor office and residential environments. Int J
Toxicol 2004; 23: 3-10.
Robbins CA, Swenson LJ, Hardin BD. (Veritox, Inc. Principals)

Slang: Veritox, 2004

2003 to 2005

Various Government Regulatory (CDC & EPA), Medical Associations (ACAAI, SOT), Industrial
Hygeine Associations (AIHA), etc. make the findings of "not plausible" citing Veritox 2000,
ACOEM MS 2002, USCC MS 2003, NAR 2003 and/or Veritox 2004. These five review

papers have been cited as authoritative documents by the defense in virtually every mold
litigation case in the US.

2005

Example of Impact on the Courts

Testimony of Bruce J. Kelman, President of Veritox, Inc.

Author of Veritox 2000, ACOEM MS 2002, USCC MS 2003, NAR 2003 & Co-principal Veritox
2004

February 18, 2005, Haynes vs. Adair Homes, Inc. Case No. CC0211573,
In the Court of the State of Oregon.

"Based on the studies that you have done, the literature that you have discussed, and your
experience and training, have you formed an opinion based on reasonable scientific probability or
certainty as to whether or not there was enough mycotoxin in the home to have caused any
illness to Mrs. Haynes, Michael Haynes, or Liam Haynes?" Dr. Kelman's answer: "Yes." The
attorney: "And, what is that opinion, doctor?" Kelman: "There could not be. | mean, the
differences between the maximum dose that we could come up with and the level at which we
see effects for a broad range of mycotoxins is just too great.”

2006
American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) Mold Position
Title: The medical effects of mold exposure

Bush RK, Terr A.(UC), Saxon AJ (UC) and Wood RA.



Slang: Quad Al 2006

“Calculations for both acute and subacute exposures on the basis of the
maximum amount of mycotoxins found per mold spore for various
mycotoxins and the levels at which adverse health effects are observed
make it highly improbable that home or office mycotoxin exposures would
lead to a toxic adverse health effects.1, 29

Thus we agree with the American College of Occupational and
Environmental Medicine evidence-based statement and the Institute of
Medicine draft, which conclude that the evidence does not support the
contention that mycotoxin-mediated disease (mycotoxicosis) occurs
through inhalation in nonoccupational settings."

Sole reference for the above statements:
ACOEM MS 2002 - Reference 1; Veritox 2004 - Reference 29.

Note: Saxon (UC) is an author of ACOEM MS 2002, USCC 2003, NAR 2003, & Quad Al
2006

Veritox principals are authors of Veritox 2000, ACOEM MS 2002, USCC 2003, NAR
2003 & Veritox 2004.

2006
Robbins Order, Kelly Ruling, April 14, 2006
Veritox 2004 does not pass Kelly.

Veritox 2004 is the ‘second generation’ of Veritox 2000. Both ‘review papers’ are founded on the
same premise that is now debunked as not being of sound scientific protocol to determine
absence of human illness from mycotoxin inhalation indoors.

ACOEM MS 2002, USCC MS 2003, NAR MS 2003, and Quad Al MS 2006 are all
founded on the Veritox 2004 or Veritox 2000.

Statements of "not plausible, improbable, and junk science" within all papers are
debunked by the debunking of the Veritox 2004.

Additional Information of Significance, 2006

The Institute of Medicine (IOM), Damp Indoor Spaces and Health Report, was a primary exhibit in
the Kelly hearing that discredited the Veritox 2004.

IOM Executive Summary:
“Toxicologic studies, which examine such responses using animal and cellular
models, cannot be used by themselves to draw conclusions about human health
effects.”

IOM Chapter 4 Mycotoxins
Summary:
“Except for a few studies on cancer, toxicologic studies of mycotoxins are
acute or short-term studies that use high exposure concentrations to reveal
immediate effects in small populations of animals. Chronic studies that use



lower exposure concentrations and approximate human exposure more
closely have not been done except for a small number of cancer studies.”

IOM Chapter 4 Mycotoxins
Summary
Considerations in Evaluation of Evidence

“Most of the information reviewed in this chapter is derived from studies in vitro (that

is studies in an artificial environment, such as a test tube or a culture medium) or animal
studies. In vitro studies, as explained below, are not suitable for human risk assessment.
Risk can be extrapolated from animal studies to human health effects only if chronic animal
exposures have produced sufficient information to establish no-observed-adverse-effect
levels (NOAELSs) and lowest-observed-adverse-effect levels (LOAELSs). Extrapolation of risk
exposure from animal experiments must always take into account species differences
between animals and humans, sensitivities of vulnerable human populations, and gaps in
animal data.”

2006
Minutes from the US Surgeon General's Workshop on Indoor Air are published

"Dr. Noreen Clark [Chair of the IOM Damp Indoor Spaces and Health Report, 2004] indicated that
the report did not consider only respiratory symptoms, but that these were the symptoms for
which associations were strongest. She noted that "absence of evidence is not evidence of
absence," and said that the report did not intend to dismiss the possibility of effects for which the
existing evidence of association was not strong or for which evidence was not available."

2006

State of California Report in Response to A.B. 284, Chapter 550, Statutes of 2001

Indoor Mold: A General Guide to Health Effects, Prevention, and Remediation. (CRB-06-001 ,
January 2006)

Kenneth W. Umbach, Ph.D., and Pamela J. Davis, R.N., P.H.N.

Page 72 "Some experts believe that the ACOEM statement understates risks and effects."

Page 75 "The question of whether health effects result from indoor exposure to mycotoxins is
controversial, as stated in the text and is noted above. The conclusion in the present report that
such effects are at least plausible reflects, for example ..."There is an accumulated weight of
evidence linking indoor airborne mold and/or mycotoxin exposures to multisystem adverse human
health effects."

2006
Center for Science in the Public Interest
Washington, DC

Integrity in Science Watch -- Week of 3/31/2006
Allergy Journal Authors Failed to Disclose Conflicts of Interest

The prestigious Journal of Allergy and Clinical Immunology (JACI) last month failed to disclose
two physicians' roles as insurance company defense experts in their scientific review "The
Medical Effects of Mold Exposure," which downplayed risks to human health from household
mold. According to court documents obtained by the Center for Science in the Public Interest, Dr.
Abba I. Terr, Stanford University School of Medicine, and Dr. Andrew Saxon, University of



California at Los Angeles School of Medicine, were paid up to $600 an hour for testimony in
cases brought by homeowners alleging their ilinesses were caused by mold. JACI, the journal of
the American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI), requires authors to disclose
conflicts of interest to the editor, who then has discretion in publishing them. In a letter to editor
Donald Leung, CSPI urged AAAAI to make disclosure mandatory and prevent authors who fail to
disclose conflicts of interest from publishing in the journal for three years.

Week of 4/24/06
Allergy Journal Strengthens Conflicts of Interest Disclosure Policy

The Journal of Allergy and Clinical Immunology (JACI), an Elsevier publication, will require
greater financial disclosure from authors and automatically publish those disclosures, the editor
said. Two mold experts, Dr. Abba Terr and Dr. Andrew Saxon, failed to disclose their roles as
defense witnesses in mold exposure liability lawsuits when publishing a review in the journal
earlier this year that downplayed the risks from household mold exposure. Editor Donald Leung
said future author conflict of interest forms accompanying JACI submissions will now include
"specific questions" about expert withessing and the journal will "ensure that all published
manuscripts will carry a conflict of interest statement regarding each author."

Week of 6/5/06

Environmental Journal Retracts Fraudulent Study on Chromium

[Significance: Journal of ACOEM Retracts Fraudulent Study Authored by Expert Defense
Witnesses for Usage in Court]

The Journal of Occupational and Environmental Medicine [Journal of ACOEM] will retract a 1997
article on chromium written under the names of two Chinese scientists after a Wall Street Journal
investigation revealed that the article was actually drafted and edited by consultants for a major
chromium polluter. Chemrisk, founded and directed by Dennis Paustenbach (see
http://www.IntegrityinScience.org/), purchased in 1995 JianDong Zhang's original data on the link
between chromium-6 in drinking water and cancer in Chinese villages. Chemrisk, which had been
hired by Pacific Gas and Electric, the California utility company being sued for chromium
contamination, then reworked the data to show that Zhang, who objected to the publication, had
reversed his conclusion on the chromium-cancer link The JOEM retraction, signed by editor Dr.
Paul Brandt-Rauf, states that the article did not comply with the journal's policy because "financial
and intellectual input to the paper by outside parties was not disclosed." Since its publication, the
fake article has influenced regulatory decisions on chromium, including being used by a scientific
panel for a 2001 report which forced California health officials to revise a recommendation for
how much chromium-6 should be allowed in drinking water.

Week of 6/12/06
Top Allergy Journal Will Publish Contributors' Conflicts of Interest

The nation's leading allergy journal now requires authors to publish their ties to industry whenever
their articles appear in that journal. The Journal of Allergy and Clinical Immunology, the official
scientific journal of the American Academy of Allergy, Asthma and Immunology, recently adopted
new guidelines requiring authors to disclose consultant arrangements, stock or other equity
ownership, patent licensing arrangements, and expert witness testimony. Editor-in-Chief Donald
Y.M. Leung initiated the policy change after the Center for Science in the Public Interest
uncovered the journal's failure to report that a review on the health risk of mold exposure had
been authored by two key defense witnesses in mold liability lawsuits. (See Integrity in Science
Watch, 3/31 and 4/24)



Summary

Many people have been ill with serious mold/mycotoxin induced ilinesses. They have been
unable to obtain proper medical treatment prior to the time these ilinesses have become
progressively and irreversibly debilitating. Many physicians and citizens have been falsely told
that mold does not cause serious illness, leaving the medical community and public uneducated
and unaware of the true danger.

The medical misinformation promoted for the benefit of the defense in mold litigation has stifled
and confused the already young field of science. It has fueled contention. The promotion of the

concept "not plausible, improbable, junk science" within the medical community and the general
public has been a primary cause for the lack of early detection and timely medical treatment.

This in turn, has cost stakeholders with financial interest in the moldy buildings, unnecessary
billions. The misinformation, that has retarded proper medical understanding, has also caused a
tremendous increase in financial responsibility for stakeholders. Increased health damages
sustained equals increased resultant stakeholder liability. .

Mold itself, has not been the crux of the problem. The denial of iliness in an attempt to limit
liability has directly caused greater illness - and thereby has caused greater liability. The situation
has been wastefully self perpetuating. The defense argument of “not plausible, improbable and
junk science” has proven to be its own worst enemy.

Dr Jonathan Borak, overseer for the "peer review process" of the ACOEM Mold Statement,
summed the matter up best in an email he wrote in 2002:

Email September 8, 2002

From: Jonathan Borak, Chair of the Scientific Committee, ACOEM

To: Dean Grove, Past President, ACOEM

CC: Edward Bernacki, ACOEM President 2002; Barry Eisenberg,
Executive Director ACOEM; Tim Key, ACOEM President 2003.

"Dean et al:

| am having quite a challenge in finding an acceptable path for the
proposed position paper on mold. Even though a great deal of work has
gone in, it seems difficult to satisfy a sufficient spectrum of the College, or
at least those concerned enough to voice their views.

| have received several sets of comments that find the current version,
much revised, to still be a defense argument. On the other hand, Bryan
Hardin and his colleagues are not willing to further dilute the paper. The
have done a lot, and | am concerned that we will soon have to either
endorse or let go. | do not want to go to the BOD and then be rejected.
That would be an important violation of Bryan. | have assured him that if
we do not use it he can freely make whatever other uses he might want to
make. If we "officially" reject it, then we turn is efforts into garbage. ...."

Garbage it was, based on the Veritox 2000 ‘review’ and provided credibility by the imprimatur of
ACOEM. Once the credibility was established by the ACOEM, the garbage was then spread to
other purported state of the art, mold review papers.

The unscientific concept that one could take a single review of rodent studies with math applied
and determine all human iliness from inhaling mycotoxins indoors could never happen, took on a



life of its own and grew. It became understood that one could never become seriously ill from
inhaling mold indoors.

No one seemed to remember exactly how this concept came to be. They just knew it to be true
because they had read it in many authoritative "state of the art" mold review papers.

The lives, health and financial well being of thousands have been forever damaged because of it.

And that is the Landmark Significance of the Kelly Ruling on April 14, 2006, Sacramento,
California, regarding "Risk from inhaled mycotoxins in indoor office and residential environments.
Int J Toxicol 2004; 23: 3-10.Robbins CA, Swenson LJ, Hardin BD. (Veritox, 2004).

The courts have found Veritox 2004 is not plausible, improbable and Junk Science.

Maybe NOW we can get this issue out of the courts and into doctors’ offices where it belongs.
Maybe NOW we can all stop wasting time, lives and money!

Sharon Kramer
BBA Marketing, University of Mississippi and Advocate for Mold Victims
760-822-8026




